tirsdag

Selvbruning

Jeg har fått en del mail om selvbruning der det stod om jeg kunne blogge litt om det, og de beste måtene. Det vil si at dette innlegget her skal handle om de forskjellige måtene å bli brun på, hvordan de fungerer, bivirkninger og hva jeg personlig bruker.
Foresten informasjonen er funnet på www.selvbruning.info, så les mer der for dypere informasjon.

Først og fremst skal jeg starte med fordeler med selvbruning. Det finnes forskjellige fordeler med å gjøre seg brun, det kan være fra å få bedre selvtillit, gjevne ut pigmentflekker, se sunn og frisk og gi et bedre første inntrykk(noen foretrekker å se blek ut, og det respekterer jeg).

Det finnes mange forskjellige måter å gjøre seg brun.


1. Den ene er å bruke sraytan. Spraytan er ganske lett å påføre og viser hvor man har sprayet seg. Ulempen med dette er at hvis man sprayer seg på badet ender det opp med at alt rundt deg blir brunt og du kan ikke gå ut før det har gått 4-8 timer(man må dusje etter å ha sprayet seg for sprayene inne holder noe som heter brownser som man ikke skal gå med).


2. Selvbrningskrem. Fordelen med selvbrunings krem og lotion er at den ikke bare er lett å påføre, men den inneholder heller ikke en brownser for å vise hvor du har påført den.


3. Selvbrunings servietter, de er lett å ta med i vesken hvis du fort vil gjøre deg brun, men ulempene er jo at det er masse på servietten når du starter, men det blir mindre når du begynner å smøre, så da blir det ikke ofte jevnt.


4. Selvbruningstabletter. Tablettene inneholder betakaroten og skal visstnok gjøre deg brunere. Betakaroten skal stimulere dannelsen av fargepigmenter, melanin, som er vår naturlige beskyttelse mot skadelige solstråler. Mange tror at det bare er å spise en pille vær dag å så bli brun, men slik fungerer det ikke. Disse tablettene er avhengig at du ligger i et solarium og steker deg selv for at de skal fungere.


5. Selvbrunings sprøyter, en stor favoritt i Norge for tiden(det er fortsatt ulovelig), melanotan som det heter inneholder et kunstig hormon som skal gjøre oss brune, det er sagt at der finnes bivirkninger på dette slik som ; økt sex lyst, mister lysten på mat og blå lepper.


Jeg personlig har sprayet meg siden jeg gikk i 6 klasse(ikke med kjøpt spray, men hos en som sprayer deg), men det har jeg sluttet med siden min mor ikke gjør det lengre. Nå går jeg som oftest å legger meg i et solarium og steker og smører meg med krem. Bruker for øyeblikket Lancome og Nivea. Nivea anbefales ikke! Jeg blir orange og har sett andre som bruker det som ender opp likedan. Noe mer så spør!



Hviste dere at de fleste selvbruningsprodukter inneholder dihydroxyacetone, DHA, som er et sukkerstoff som reagerer med proteinet i det øverste hudlaget og gir en midlertidig brunfarge?
Vi blogges, Isabel C.

6 kommentarer:

  1. Spraytan & Solarium er best ;)
    Og jeg er heller ikke så veldig gald i selvbrunings kremene fra nivea, jeg blir også orange :P !!
    Jeg bruker en veldig bara selvbruningkrem fra Dior den ambefales på det sterkeste :D Elsker den!!! :P

    Jeg elsker bloggen din Isabel <3

    SvarSlett
  2. Foresten :P Hilsen Madeleine ;)

    SvarSlett
  3. Så bra innlegg :D

    SvarSlett
  4. kjempe bra innlegg! :-DDD men kan du ikke legge ut litt flere bilder, og kanskje bilder der du viser din brunfarge?

    SvarSlett
  5. Nice try! Dette har du ikke skrevet selv: http://www.selvbruning.info/selvbruning_tabletter.html

    SvarSlett
  6. Jeg fant all informasjonen der ;-D ?

    SvarSlett