fredag

Hijab i poltiet? JA eller NEI

Jeg leste et innlegg fra en blogger som argumenterte så ufattelig dårlig på sine grunner hvorfor hun/han ikke ville at det skulle være lov med hijab i poletiet, jeg ble nesten irritert. Jeg tok denne diskusjonen med min alle besteveninnde Ubah og hva hun mener, og hun mente det burde vært lov og jeg satte igang å fortelle hvorofor jeg mener det ikke skal være lov og dokumentere det ned. Jeg kjente jeg ble grådig irritert på henne og det var nesten til at vi startet en krangel om en diskusjon.
Mine meninger om hijab i politiet er at det ikke skal være lov, i grunnloven står det svart på hvit at ingen relgiøse eller politiske symbol kan bæres ved siden av det norske flagg og ved løve merket. Blir det lov med hijab må vi også kunne godta jødehatt, ap parti merke på politidrakten osv. Hijab er relgiøst og det skal ikke være lov å bruke ved det norske politidrakten. Jeg er ikke i mot hijab og jeg ville ikke sett ned på noen hvis de gikk med det i politiet, jeg bare mener at det ikke skal få være lov! Hva mennesker har på hodet sitt, om det er en cap, hijab eller burka respekterer jeg. Hva er noen av deres meninger om bruk av hijab i politiet? Jeg beklager at dette innlegget blir veldig kort, men skal ut å ta en pils med Idil. Så må forte meg å fikse meg, snakkes når jeg kommer hjem.

11 kommentarer:

  1. En ting må jeg si, jeg siterer "Hva mennesker har på hodet sitt, om det er en cap, hijab eller burka respekterer jeg." faktisk så er cap lov, og det er faktisk forskjellige drakter for menn og kvinner.. kvinner kan få gå med kort shørt eller bukse. Og det er ingen grunnlov eller lov i det hele tatt som sier at relgiøsitet ikke skal ha noe med hijab å gjøre. Ville en kvinne med hijab gjøre er bedre jobb hvis hun ikke hadde?
    Det er faktisk en grunn til at de tar opp dette og den grunnen er at det ikke står noe om relgiøsitet i politiet - noen steder!
    mitt forslag er at vi tar opp dette senere. Norge er ikke klar for hijab eller noe, og justisdepertementet må ta initiativ!!
    takk for meg.

    SvarSlett
  2. retter meg selv der oppe. "Og det er ingen grunnlov eller lov i det hele tatt som sier at relgiøsitet ikke skal ha noe med hijab å gjøre." mente selvfølgelig og det er ingen grunnlov eller lov i det hele tatt som sier at relgiøsitet ikke skal ha noe med politiet å gjøre!

    SvarSlett
  3. det er faktisk religiøse symboler på politiuniformen. det er rundt 9 synlige kors på den, just a reminder.
    dessuten, politikvinner i både usa og england bruker hijab uten at det er noe problem, another reminder

    SvarSlett
  4. Du er 16-17 år. Sånn argumenterer du:

    Jeg synes ikke det burde være lov med hijab for det står i Norges lover at man ikke skal ha religiøse symboler på uniformen. NORGES LOVER.

    SNAKKES UT OG DREKKA


    Du er en hykler.

    SvarSlett
  5. Greit du mener jeg er en hykler, det er greit hvis du mener det.
    Ja, i England vet jeg at de bruker det og jeg ser ikke det som et problem og mener ikke at en kvinne eller man ville gjort det bedre med eller uten hijab! Absolutt ikke det jeg sier heller, og i følge en paragraf som stod på uio sin nettside er det en lov som sier at det ikke skal være noe relgiøst ved politidrakten. Det som stod i kildene jeg leste, og det skal sies og være gode kilder. Om jeg tar feil, ja da gjør jeg vel det, men dette er min mening og alle har forskjellige.
    Og en ting som nummer 1 sier, norge er ikke klar for hijab eller ikke noe forandringer i det hele tatt. Og jeg fikk ikke forklart meg godt i teksten og det skal jeg ta meg tid til, men jeg hadde dårlig tid som jeg sa og fikk ikke forklart meg godt nok.
    Takk for meg

    SvarSlett
  6. Jeg ser på det som et ja og nei spørsmål! Men har selv hørt om det med lover lism, men vet ikke hva jeg mener. Føler at uansett hva man svarer så blir det nedstemt

    SvarSlett
  7. Ikke det at det gjør noe forkskjell er hijab egentlig ett politisk plagg, for det står ingen steder i koranen at kvinnene må bruke hijab, det er noe sammfunnet har utviklet, dvs politisk.

    SvarSlett
  8. Æsj ass isabel, jeg trodde ikke det her om deg ? skjønner ikke hvorfor det skal være noe problem å bruke hijab i politiet, syns dt er bare bra jeg ! Og dt er ikke noe negativt med å gå med det, det skader ingen, så hvorfor lage så stor sak ut av det, hvorfor ikke bare si ja! men inshallah Norge blir som england og sverige og alle de bra ikke-muslimske landene! peace, Jenny

    SvarSlett
  9. Petter: Det står kanskje ikke i koranen; du må bruke hijab ordrett, men det står at man må dekke ALT utenom ansikt og hender, så da må man bruke hijab.. så ikke snakk vær så snill

    SvarSlett
  10. Jenny: Skulle ikke tro dette om meg? Jeg har ikke sagt at de gjør en mindre eller dårligere jobb om de bruker hijab i poletiet, men at det ikke burde være lov. Som petter sier er det også politisk og man skal ikke blande det med politidrakten. Og jeg har absolutt ikke noe imot hijab eller muslimer og de som bruker det. Nå må du huske at min besteveninnde er Ubah, jenny og hun er muslim og har brukt hijab selv før!

    SvarSlett
  11. svak argumentering..
    kom med noe konkret som viser til at vi ikke bør ha hijab i politiet så skal jeg trekke meg til deres side, akkruat nå er jeg både ja og nei, men mest på ja siden! har bare hørt dårlig argumenter i mot det.. patetisk!

    SvarSlett